3.8.04

Five Long Years

Vuelvo a casa después de tomarme unas cañas con Fernando, Uge y los enanos. Pongo música. "Five Long Years" de Eddie Boyd, tocada por Bryan Lee en su disco Live at the Old Absinthe Bar: Friday Night. Dejadme presentaros a los músicos que tocan con él este tema, y tal como enumera él mismo en su página web:

"Bryan Lee, voice and guitar; Al Arthur, bass; "Cadillac" Pete Rahn, harmonica; Victor Spancowski, drums; Mark Adams, organ; John Banks, keyboards, with special guests James Cotton, harmonica; Frank Marino, guitar; Kenny Wayne Shepherd, guitar and Jody Golick, saxophone."

"I got a job in a steel mill, shucking steel like a slave.
Five long years, every Friday
I come straight back home with all my pay.
Have you ever been mistreated?
You know just what I'm talking about.
I worked five long years for one woman,
She had the nerve to put me out."


Escucho, y no doy crédito a lo que estoy escuchando. Desde mi punto de vista es imposible agarrar mejor un blues, es imposible dar más nervio. Pero no sólo es eso, que ya sabemos que eso lo hacen muchos otros: Son Seals, Buddy Guy, y un montón más (de los que ya hablaremos). No. Aquí hay una parte muy importante de transmisión. Mr. Lee transmite al público sensaciones que provocan en el público gritos de placer, gritos de éxtasis. Y esos gritos llegan al escenario, y Mr. Lee los escucha, y eso hace que Mr. Lee se enerve todavía más. Y es que Mr. Lee es ciego, y por tanto necesita transmitir para que le transmitan. Y eso se oye. Y te pone los pelos de punta, y te dan ganas de llorar de placer. ¡Gracias Mr. Lee!

Esa complicidad con el público sin ver es algo realmente maravilloso ya que Mr. Lee habla con el público, pide permiso, y es realmente increible como utiliza a ese público para presentar a la banda. La forma por ejemplo en que introduce a Mr. James Cotton, y la forma en que James Cotton toca su harmónica trasluce simplemente que Mr. Cotton respira blues.



La forma en que Mr. Lee pide permiso al público para tocar su guitarra es absolutamente maravillosa. Y la banda agarrando el blues, dándole tensión.

"- How u feel? ....
If u take the blues let me hear u scream!!
It´s pretty good baby... I think u take the blues.
u know what we gonna do?
I´m just gonna sit back and relax and... I gonna squeeze my baby too. I love to squeeze...
U dont mind if I squeeze my baby, do u?... I mean its a beautiful thing, u know ..."


Y en este momento empieza un solo de guitarra que agarra y da tensión, que respira. Fijaros en como respira. Y se revoluciona al final, no de velocidad, sino que se vuelve loco, y le da una fuerza y un nervio que no podríamos haber imaginado.

Ayer se me pusieron los pelos de punta con este tema. Seguramente hoy habrá otro tema, otro disco, u otra banda.

Ya hablaremos.

1 Comments:

Blogger electricorange said...

I'd just like to take this opportunity to welcome Mr. Vizuete to the blogging community. I wholeheartedly endorse his comments, even the ones that may be wrong, off-colour, mad, illegal, or offensive to women and children. A classic renaissance man, Mr. Vizuete has a true love for music, which comes out in his passionate writing for this blog -- or so I can only guess because it's in Spanish and I can only understand about 20% of what he's saying (in English, that figure goes up to about 25%). I would like to point out that Mr. Vizuete is, to a man, eh-fucking cool, acojonante, and the most knowledgeable person I know on just about any topic. He makes a bad-ass cold tomato and garlic sauce for bread, to accompany spanish pork products. I hold him in the utmost regard, largely because he is in a band for a reason other than to pick up chicks. In closing, please accept my assurance that Mr. Vizuete is not a hijo de puta, and that you will enjoy reading his musings on music, politics, and other topics of the day.

11:32 a. m.  

Publicar un comentario

<< Home

Vótame


Powered by Blogger